Allmänna användarvillkor

Sammanfattning

Syssla förmedlar tjänster mellan privatpersoner som vill köpa eller sälja städning och Syssla tar, genom Gigify Solutions AB, arbetsgivaransvar för städaren under tjänsteutförandet. Det är således Gigify Solutions AB som är företaget köparen köper städningen av och som städaren under städutförandet är anställd av.

Syssla underlättar vardagen genom att låta människor ta kontroll över sin tid och sin ekonomi, för att på så sätt kunna leva mindre stressade och mer lyckliga liv. Detta gör Syssla genom att:

  • Förmedla kontakt mellan köpare och städare

  • Beräkna priser

  • Beräkna skatter och avgifter baserat på belopp att betala från köpare eller bruttolön eller nettolön från städare

  • Tillhandahålla bokningssystem

  • Vara arbetsgivare

    • Sköta inkommande betalningar från köpare

    • Ansöka om RUT-avdrag

    • Sköta löneutbetalningar ink semesterersättning till städare

    • Sköta inbetalningar av skatter, pension och avgifter

    • Sköta bokföring och deklarationer

    • Inneha försäkring

  • Möjliggöra för städarna och köparna att ge varandra omdömen efter utförd tjänst

  • Möjliggöra för städarna att jobba när det passar dem

  • Möjliggöra för städarna att jobba med de arbetsuppgifter denne kan tänka sig jobba med

  • Möjliggöra för städarna att jobba för en för dem acceptabel lön

  • Möjliggöra för köparna att kunna få utfört tjänster när det passar dem

  • Möjliggöra för köparna att kunna få utfört just de arbetsuppgifter de behöver hjälp med

  • Möjliggöra för köparna att kunna få utfört tjänster till ett för dem rimligt pris utan påslag för vanliga företagskostnader så som t.ex. firmabil, framkörning, icke-debiterade timmar för administration och offert-förfarande mm.

Notera att säljande företag är Gigify Solutions AB, ägare av plattformen Syssla. Det innebär att köparens betalning går till Gigify Solutions AB. Gigify Solutions AB betalar efter utförd städtjänst ut lön plus semesterersättning till sin (under städutförandet anställde) städare.

Städningen bokas per timme och inte resultat. Tidsintervallet som bokas får man justera utefter köparens specifika bostads förutsättningar, önskemål om arbetsmoment samt den specifika städaren.

Tjänsterna betalas senast 24 timmar efter avslutad bokning. På detta sätt hinner köparen undersöka om de är nöjda med tjänsteutförandet och reklamera tjänsten innan fakturan förfaller, samtidigt som städaren kan få utbetalt sin lön snabbt om tjänsten är utförd enligt vad som överenskommits. Om köparen avbokar mer än 24 timmar innan bokad tid återfår köparen hela beloppet minus en avbokningsavgift på 30 kr. Om köparen däremot avbokar tjänsten mindre än 24 timmar innan bokningens starttid tar Syssla en högre avbokningsavgift motsvarande tjänstens pris efter möjligt skatteavdrag, dvs har köparen bokat utan skatteavdrag blir priset lägre, men har du bokat med skatteavdrag betalas alltså fullpris för så sen avbokning. Detta är för att hantera den extra administrationen samt för att kunna ge städaren en tröstsumma för deras avsatta tid. Om städaren avbokar tjänsten före bokad tid återfår köparen hela beloppet. Om städaren avbokar pga bristfällig arbetsmiljö under bokningsfönstret så är hela beloppet förbrukat och städaren får 50% av avtalad lön ink semesterersättning.

Efter utförd tjänst kan köparen lämna omdöme till städaren, och vice versa. Är köparen inte helt nöjd med städarens prestation, t.ex. om städaren arbetade för långsamt, anlände för sent, pratade för mycket eller var slarvig med det jobb som utfördes men de facto utförde städning under bokat tidsintervall, så avspegla detta i omdömet och prova en annan städare nästa gång.

Om köparen har grova anmärkningar på städarens prestation, exempelvis om denne de facto inte arbetade alls under sin arbetstid, inte dök upp eller har skadat köparens egendom, så har köparen möjlighet att reklamera tjänstens utförande inom 24 timmar efter bokningens sluttid. Om reklamation inte sker inom denna tidsram anses utförandet godkänt av köparen.

Användaren är alltid ansvarig att kontrollera att uppgifterna som Syssla registrerat stämmer. Användaren är alltid ytterst ansvarig att uppgifterna är korrekta. Om användaren märker att uppgifterna inte är korrekta ska användaren direkt kontakta Syssla för att få rättat felet.

Syssla tar ut en avgift på 10% av totalpriset (dvs före eventuellt RUT-avdrag).

Tjänsterna som förmedlas är vita, för att bidra till samhällets välfärd och de arbetande individernas levnadsvillkor. Priserna hålls nere tack vare RUT-avdraget. Tillsammans minskar vi stressen över tid och ekonomi i samhället och bidrar till flera av FNs hållbarhetsmål:

Mål nr 1. Minska fattigdom
Mål nr 3. Bra hälsa och välbefinnande
Mål nr 8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Mål nr 10. Minskad ojämlikhet
Mål nr 12. Hållbar konsumtion och produktion

Tillsammans gör vi världen till en bättre plats för oss alla, en tjänst i taget!

1.0 Köpesvillkor

Köpesvillkor

I största möjliga mån ska köparen och städaren avtala om vad för städuppgifter som ska utföras och i vilken prioritetsordning.

Notera att städarna på Syssla anlitas per timme, precis som de flesta andra tjänste-utförare som t.ex. hantverkare, redovisningskonsulter mfl., och inte per resultat, t.ex. städning av 75 kvm. Bokat antal städtimmar får inför nästkommande bokning justeras utefter köparens situation och den specifika städarens snabbhet, noggrannhet osv.

Tjänsterna betalas med swish via faktura på förhand eller senast 24 timmar efter avslutad bokning.

Betalning sker till Gigify Solutions AB, som är det företag köparen köper städning av. Säljande företag står även angivet på fakturan som Gigify Solutions AB för tydlighet. Gigify Solutions AB utbetalar efter utförd tjänst ut lön plus semesterersättning till sina (under tjänsteutförandet anställda) städare.

Om köparen avbokar mer än 24 timmar innan bokad tid återfår köparen hela beloppet minus en avbokningsavgift på 30 kr.

Om köparen däremot avbokar tjänsten mindre än 24 timmar innan bokningens starttid tar Syssla en högre avbokningsavgift motsvarande tjänstens pris efter möjligt skatteavdrag, dvs har köparen bokat utan skatteavdrag blir priset lägre, men har du bokat med skatteavdrag betalas alltså fullpris för så sen avbokning. Detta är för att hantera den extra administrationen samt för att kunna ge städaren en tröstsumma för deras avsatta tid.

Om städaren avbokar tjänsten före bokad tid återfår köparen hela beloppet. Om städaren avbokar pga bristfällig arbetsmiljö under bokningsfönstret så är hela beloppet förbrukat. Om köparen är missnöjd med tjänsteutförandet kan denne från bokningens slut och 24 timmar framåt reklamera tjänsten. Gigify Solutions AB får då göra en bedömning av reklamationen och om denne godkännes ge köparen en rimlig prisreduktion.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgifter om 60 kr per påminnelse samt ränta enligt räntelagen. Efter två påminnelser kan fakturorna skickas vidare till inkasso, kronofogden eller tingsrätten.

1.1 Leveransvillkor

Leveransvillkor

Tjänsten utförs på av köparen angiven adress under bokningens tidsfönster. Köparen står för städmaterial och anvisar sysslas städare var materialet finns, hur och var det ska användas samt övrig nödvändig information för att utföra jobbet på önskat vis.

Köparen anger också vilken prioritetsordning de olika arbetsmomenten har, vad som är viktigast för köparen ifall tiden skulle bli knapp, osv.

För att tjänsten ska kunna utföras krävs att köparen erbjuder en arbetsmiljö godkänd av arbetsmiljöverket. Städaren har rätt att neka att utföra jobbet om så inte är fallet.

Efter utförd tjänst kan köparen lämna omdöme till städaren, och vice versa. Är köparen inte helt nöjd med städarens prestation, t.ex. om städaren arbetade för långsamt, anlände för sent, pratade för mycket eller var slarvig med det jobb som utfördes men de facto utförde städning under bokat tidsintervall, så avspegla detta i omdömet och prova en annan städare nästa gång.

Om köparen har grova anmärkningar på städarens prestation, exempelvis om denne de facto inte arbetade alls under sin arbetstid, inte dök upp eller har skadat köparens egendom, så har köparen möjlighet att reklamera tjänstens utförande inom 24 timmar efter bokningens sluttid. Om reklamation inte sker inom denna tidsram anses utförandet godkänt av köparen.

1.2 Begränsningar av tjänst & krav på användaren

Allmänt

Användare av Syssla intygar och garanterar att de har rätt att arbeta i Sverige. Syssla tar inte ansvar för om sjukskrivna eller vabbande personer, eller andra som inte får arbeta, arbetar utan lov. Det är upp till varje städare att se till att de har lov att arbeta i Sverige och att de inte arbetar mer än de får göra, eftersom Syssla inte har möjlighet att kontrollera detta.

Syssla kommer inom kort lägga in en dygnsvile-spärr i systemet, men denne kan endast kontrollera en städares bokningar via Syssla, inte om denne också arbetar med något annat på sin (från Syssla) lediga tid. Vid sådant annat arbete är det arbetstagarens ansvar att se till att 11 timmars dygnsvila alltid upprätthålls, då Syssla inte har möjlighet att kontrollera detta. Annars bryter städaren mot användarvillkoren och kan stängas av från Syssla.

För att få sälja tjänster genom Syssla måste du vara fylld 18 år, eftersom särskilda krav ställs på arbeten för personer under 18 år, krav som Syssla i nuläget inte understöttar.

För att få köpa tjänster genom Syssla ska du ha fyllt 18 år.

Yttre omständigheter


Syssla står inte till svars för tillfälliga inre eller yttre omständigheter som påverkar användarna, t.ex. försenade utbetalningar av lön och semesterersättning pga externa eller interna parter har tillfälliga tekniska problem. Syssla lovar att i sådana situationer följa upp och försöka lösa problemet så snart som möjligt, men kan alltså inte bli ersättningsskyldig för sådana omständigheter.


Arbetsmiljöansvar


Som arbetsgivare har Syssla arbetsmiljöansvar, men då Syssla inte har möjlighet att kontrollera arbetsmiljön för varje bokning informerar Syssla dig som användare härmed om vad för miljökrav du som köpare och städare måste se till att uppfylla. Syssla tar inte ansvar ifall ni utför en tjänst i en enligt Arbetsmiljöverket, se länkar nedanför i fetstil, bristfällig arbetsmiljö och kan därför inte bli ersättningsskyldig om ni brutit mot användarvillkoren.

Både köpare och städare måste vid varje tid minimera risken för:

  • Fallolyckor
    Akta så ingen halkar på hala golv eller snubblar i trappor. Använd om möjligt inneskor med bra stötdämpning och bra mönster under. Håll i trappräcket när du går i trappor!
    Om du måste stå på en stol, pall eller stege för att t.ex. nå upp till något som ska rengöras, se till att stolen, stegen eller pallen står stabilt innan du klättrar upp. Stå aldrig på något med hjul!

  • Påfrestande arbetsställningar och arbetsrörelser
    Var rädd om ryggen och kroppen generellt. Använd om möjligt inneskor med bra stötdämpning och bra mönster under.

  • Lyft och annat fysiskt tungt arbete
    Bär inte en fylld mopphink eller andra tunga föremål längre än nödvändigt. Kör allt som kan köras på hjul på hjul!

  • Repetitivt arbete
    Variera arbetet så mycket som möjligt. Skifta mellan olika arbetsställningar och arbetsuppgifter så kroppen hinner återhämta sig mellan krävande arbetsställningar och repetitiva arbetsuppgifter.

  • Överkänslighet
    Undvik starka kemikalier och parfym. Använd städhandskar!

  • Smitta
    Tvätta eller sprita händerna när du kommer till köparen och innan du går. Använd städhandskar!


För mer information om arbetsmiljökrav se Arbetsmiljöverket - Städning samt länkarna nederst på samma sida under "Fördjupande om städning Föreskrifter".

Städare


Genom att använda Syssla lovar du dessutom att inte utföra något jobb du är osäker på att klara av. Du utför inget arbete du inte är behörig att utföra eller saknar kompetensen för att utföra på ett professionellt sätt. Du använder handskar vid städning och är försiktig när du rör dig på hala golv och i trappor. Du är försiktig med ryggen när du ska komma åt under möbler, rengöra badkar eller bädda sängar. Utför inte repetitiva rörelser t.ex. moppning eller fönsterputsning för lång tid i sträck. Låt kroppen vila emellan medan du utför andra arbetsuppgifter.

Du lovar också att avböja tjänsten på plats och avboka tjänsten inne på Syssla inom bokningstiden om du menar att arbetsmiljön är riskfylld för din hälsa eller olycksfall eller på andra sätt inte lever upp till arbetsmiljöverkets krav, se Arbetsmiljöverkets hemsida och Arbetsmiljöverket - Arbete i någon annans hem. Då får du 50% av avtalad lön mot att du avstår från att utsätta dig för risken. Notera att om detta skulle missbrukas av dig som städare, så kan Syssla komma att stänga av dig från webbtjänsten.

Köpare


Genom att använda Syssla lovar du att inte utsätta städaren för onödig fara varken för hälsan eller olycksfall när denne ska utföra ett jobb åt dig. Om du vid upprepade tillfällen erbjuder en arbetsmiljö som bryter mot arbetsmiljöverkets regler sådant att städarna avböjer tjänsten på plats hos dig, kan Syssla komma att stänga av dig från webbtjänsten.

Egenanställningsföretag - oregelbundna jobb


Städarna blir egenanställda i Syssla endast under den tid de är bokade av köpare genom Syssla. Detta innebär att de som arbetar via Syssla har oregelbundna jobb, dvs endast har jobb de tider de blir bokade vilket kan variera från vecka till vecka och månad till månad. Syssla drar därför en schablon-lönskatt på 30% på städarnas utförda arbete samt semesterersättning, vilken utbetalas samtidigt med lönen. Genom att sälja tjänster via Syssla accepterar du detta. Du kan läsa mer om egenanställningsföretag på Skatteverkets hemsida Skatteverket - Egenanställningsföretag.

Städaren kan göra avdrag för uppdragskostnader i sin deklaration


För mer information om vilka kostnader som kan dras av i deklarationen och var detta ska deklareras i deklarationen se Skatteverket Egenanställningsföretag - scrolla till "Den egenanställde gör avdrag i sin deklaration". Sysslas rekommendation är dock att köparen står för allt material och att städaren endast utför tjänsten. Då behöver inte städaren tänka på kvitton och att uppdatera kostnader i sin deklaration.

Genom att acceptera användarvillkoren garanterar du att du uppfyller kraven och efterlever användarvillkoren i sin helhet. Syssla tar inte ansvar ifall du angivit felaktiga uppgifter och kan stänga av användare från Syssla om det skulle anses nödvändigt.




1.3 Syssla är arbetsgivare

Syssla är arbetsgivare för städarna som är egenanställda under den tid som de är bokade av köpare genom Syssla. Syssla står därför för all administration så som ansökan om RUT-avdrag, inbetalning av moms, arbetsgivaravgifter, pension, semesterersättning och lönskatt.

Information om innehållet i våra anställningsavtal


Anställning sker om och endast om du som städare accepterat en bokningsförfrågan från en köpare eller när köparen accepterat ditt svar på en bokningsförfrågan, dvs när du blir bokad.

1. Arbetsgivare:
Gigify Solutions AB, ägare av Syssla, www.syssla.nu
Kivra: 559389-6227, 106 31 Stockholm
Organisationsnummer: 559389-6227

Arbetstagare: När en städare skapar en annons på Syssla utfyller denne sitt fulla namn, personnummer samt hem-adress, för vilken anställning under bokning gäller för. Detta namn, personnummer och adress kommer sparas under din profil.

Tillträde och frånträde
Anställningens tillträde sker vid bokningens starttid och anställningen upphör vid bokningens sluttid. Det är alltså en särskild visstidsanställning, som endast sträcker sig under din faktiska bokning.

Arbetsplats
Arbetsplatsen bestäms när du blir bokad och accepteras av dig under bokningsförfarandet, dvs innan bokning och anställning sker. Arbetsplatsen visas därefter på din bokning, under Mina bokningar.

2. Arbetsuppgifter och titel
Din titel är Städare / Lokalvårdare

Dina arbetsuppgifter står beskrivna under "Arbetsuppgifter" och "Kommentar" i din och köparens accepterade bokningsförfrågan samt under tidigare delar av er konversation, som återfinns under Mina Meddelanden. Arbetsuppgifterna är accepterade av dig under bokningsförfarandet när bokning sker.

Om du inte accepterar arbetsuppgifterna, lönen, arbetsplatsen eller något annat i en bokningsförfrågan så står det dig fritt att tacka nej till bokningsförfrågan. Det finns inget tvingande till arbete från Gigify Solutions AB's sida, så länge du inte har blivit tillsvidareanställd genom LAS. Innan detta sker kommer Gigify Solutions uppdatera användarvillkoren med mer information om vad som gäller för tillsvidare-anställda.

3. Anställningstyp
Det är en särskild visstidsanställning, som endast sträcker sig mellan din boknings starttid och sluttid.

4. Lön
Din avtalade lön blir den du med köparen förhandlat dig till och som visats för dig i beräkningen under bokningsförfarandet. Du hittar denna under Mina meddelanden, i din och köparens konversation. Där står angivet både total bruttolön och total nettolön för bokningen så det ska vara tydligt för dig vad du kommer tjäna för den utförda städningen. Där står också angivet hur många procents semesterersättning som ingår och som du kommer få utbetalt samtidigt med att din lön betalas ut. Lönen betalas ut i en klumpsumma bestående av nettolön och netto-semesterersättning.

Lönen betalas ut cirka 24 timmar efter bokningens sluttid via swish. Detta är för att köparen ska ha möjlighet att betala städtjänsten efter att den utförts, samtidigt som du ska få ut lönen så fort som möjligt. Notera att även om köparen skulle vara sen med sin betalning så kommer Gigify Solutions AB som arbetsgivare utbetala din lön i tid.

Semesterersättning betalas ut samtidigt med lönen och redovisas separat på lönespecifikationen för tydlighet. På bruttolönen och semesterersättningen dras 30% lönskatt vilket är norm vid oregelbundet arbete, vilket arbete via Syssla anses vara.

Syssla upprätthåller en minimum-löne-nivå för sina anställda i nivå med median-tim-lönen för män inom städ-branschen enligt SCB.

5. Längden på en arbetsdag eller arbetsvecka
Då anställningen endast gäller under en bokning via Syssla så är längden på bokningen också längden på din arbetsdag under din anställning.

6. Regler om övertid och mertid
Det utgår ingen övertidsersättning eller mertidsersättning för arbete du utför åt kunden utöver städning och utöver det bokade tidsintervallet. Anställningen startar vid bokningens starttid och upphör vid bokningens sluttid. Vill kunden du ska jobba längre? Be dem boka dig extra timmar via Syssla före du startar det extra arbetet! Köparna kan inte boka bakåt i tiden efter du redan jobbat över, så se till att köparen alltid bokar före! Dessutom är bokningen och din faktiska städning det som ger dig din lön.

7. Minsta tidsfrist för besked om ordinarie arbetstid.
Det finns inget tvingande till arbete eller ordinarie arbetstid från Gigify Solutions AB's sida, så länge du inte har blivit tillsvidareanställd hos Gigify Solutions AB genom LAS. Innan detta sker kommer Gigify Solutions uppdatera användarvillkoren med mer information om vad som gäller för tillsvidare-anställda.

8. Kundföretags namn vid uthyrning
Som utgångspunkt kommer du som anställd arbeta åt privatpersoner med hemstädning, men även företag kan köpa städning genom Syssla. Genom ditt bokningsförfarande får du veta förnamn på den som bokar, adress och tid. Om det är viktigt för dig att veta huruvida det är ett företag eller privatperson ska du ställa den frågan till köparen innan du accepterar en bokningsförfrågan och innan du skickar ett motbud (förhandla tid och pris) till en bokningsförfrågan.

9. Rätt till utbildning som tillhandahålls av arbetsgivaren.
Då detta är en särskild visstidsanställning som endast sträcker sig under en boknings tidsintervall, har den anställde inte rätt till någon utbildning genom Syssla eller Gigify Solutions AB. Notera dock att användarvillkoren t.ex. beskriver viktig information gällande exempelvis arbetsmiljö. Ytterligare nyttig information till städarna kan komma att läggas till senare.

10. Längden på betald semester
Pga anställningsformen erhålls ingen betald semester. Istället utgår 12% semesterersättning vid varje löneutbetalning. Om man antar att det är 250 arbetsdagar på ett år skulle ett påslag om 12% semesterersättning motsvara att man hade 250 - (250/1,12) = 27 semesterdagar att ta ut.

11. Regler om hur anställningen avslutas
Se Tillträde och frånträde under punkt 1. Innan någon blir tillsvidareanställd genom LAS kommer Gigify Solutions uppdatera användarvillkoren med mer information om vad som gäller för tillsvidareanställda.

Om du missköter dig eller ditt jobb under din anställning och Gigify Solutions AB finner det nödvändigt, så kan Gigify Solutions AB stänga av dig från Syssla och därmed din möjlighet att få fler anställningar hos oss.

12. Arbetsgivaravgifter och socialt skydd
Gigify Solutions AB inbetalar arbetsgivaravgifter och din lönskatt till Skatteverket. I arbetsgivaravgiften och lönskatten ingår ålderspensionsavgift samt i normalfallet även allmän pension (om du tjänar mer än en minimum-gräns på 24.238 kr för 2024). För mer information om pension se pensionsmyndighetens sida Så tjänar du in till din pension. Tjänstepension ingår inte.

Vid sjukdom under anställning utbetalas sjuklön enligt sjuklönelagen. Då ska du kontakta Sysslas kundtjänst inför bokningen du kommer vara hemma sjuk ifrån så bedömer vi ifall du har rätt till sjuklön eller inte. På 7e dagen krävs läkarintyg, som du själv bekostar, för eventuell sjukskrivning mellan 7e och 14e dagen. Sjuklön från 7e dagen innehålls tills läkarintyg mottagits och godkänts av Sysslas kundtjänst. Efter 14e dagen är det Försäkringskassan som står för sjukersättning och Syssla vidarelämnar nödvändig information för detta till Försäkringskassan.
Kom ihåg att avboka din bokning och meddela köparen av din bokning så ni kan boka en ny städtid.
VAB
Vid vård av sjukt barn, VAB, ska du informera Sysslas kundtjänst. Detta för att Syssla kommer hålla statistik på avbokningar som ett kvalitetsmått och då får inte städare missgynnas pga avbokningar relaterade till just VAB. Dessutom ska du avboka din bokning under Mina bokningar samt informera köparen om avbokningen på ett artigt sätt. Föreslå också att ni bokar en ny städtid när ditt barn tillfrisknat. Kom också ihåg att du ska informera Försäkringskassan om att du vabbar så att du kan få ersättning därifrån.
Så länge som Försäkringskassan beviljar VAB så har du en giltig frånvaroanledning från jobbet. Försäkringskassan begär - från sin sida - in ett intyg från sjuksköterska eller läkare, om det är så att du behöver vabba i längre tid än 7 dagar.
Gigify Solutions AB har som arbetsgivare rätt att be om att få se ett beslut från Försäkringskassan som visar vilka datum du fått ersättning för vabb för att kontrollera så det stämmer. Källa: Almega Tänk på att om man fuskar med vård av barn (VAB) kan det aktualisera bidragsbrott vilket kan resultera i böter eller fängelse. För att dömas för bidragsbrott krävs att du uppsåtligen lämnar oriktiga uppgifter, eller inte anmäler ändrade förhållanden som du är skyldig att anmäla, och bidrag därmed riskerar att bidrag betalas ut felaktigt eller med för högt belopp (2 § Bidragsbrottslagen). Källa: Lawline

Gigify Solutions AB innehar anvarsförsäkring samt sedvanlig personal-försäkring via If som gäller under anställningen.

13.Tillämpligt kollektivavtal
Gigify Solutions AB har i nuläget inte något kollektivavtal. Däremot upprätthåller vi en minimum-löne-nivå på median-lönen för män inom städbranschen för 2023 enligt SCBs statistik, med möjlighet till högre lön om köparen av din städning accepterar ett högre pris.

Arbetsgivarintyg


Lönespecifikationen som Syssla producerar till dig under Mina lönespecifikationer innehåller all information som krävs i ett arbetsgivarintyg för en specifik anställning. Behöver ni få dessa signerade så mailar ni vår kundtjänst som ser till att detta signeras digitalt.

Arbetsmiljöansvar


Vänligen se 1.2 Begränsnigar av tjänst - krav på användaren, ovanför.

Ansvarsförsäkring


Syssla har ansvarsförsäkring via If.

Försäkring av städare


Städarna är försäkrade genom If av Syssla under bokningstiden samt på vägen till och från arbetet.

1.4 Bidragspåverkan vid inkomst

Användaren är själv skyldig att kontrollera hur dennes eventuella bidrag påverkas när de får en ökad inkomst genom Syssla.

För att göra en enkel beräkning på om användaren har rätt till försörjningsstöd kan ni gå till www.socialstyrelsen.se. Då beräkningen inte tar hänsyn till alla parametrar som socialstyrelsen tar hänsyn till så bör användaren kontakta socialstyrelsen i sin kommun ifall denne vill vara helt säker på vad bidragspåverkan blir vid extra inkomst.

För frågor gällande bostadsbidrag hänvisar vi till www.forsakringskassan.se.

För studerande påverkas inte studiebidrag eller studielån så länge man tjänar mindre än fribeloppet som bestäms årligen av CSN. Du kan se vad fribeloppet är inne på Mina sidor på www.csn.se. Där kan du också beräkna på hur en högre inkomst skulle påverka ditt studiebidrag och studielån. Ni kan läsa mer om CSNs inkomst och fribelopp på www.csn.se.

1.5 Tvist mellan köpare och städare

I största möjliga mån ska köparen och städaren avtala om vad för städuppgifter som ska utföras och i vilken prioritetsordning. Notera att städarna på Syssla anlitas per timme, precis som de flesta andra tjänste-utförare, som t.ex. hantverkare, redovisningskonsulter mfl., och inte per resultat, t.ex. städning av 75 kvm. Detta beror på att köparen inne på Syssla kan ange olika arbetsmoment som önskas utföras beroende på levnadssituation, t.ex. kanske de har en robotdammsugare de är nöjda med, men vill ha dammtorkat hela bostaden. Kanske vill de ha moppat, eller absolut inte. Det gör att en tids-beräknare skulle bli oerhört komplex om den skulle ta hänsyn till alla olika arbetsmoment-kombinationer, alla olika inredningsstilar (hur mycket prydnader måste flyttas på för att torka av i fönstren t.ex), olika bostäders planlösningar (hur många badrum är där, hur många meter vägglister att torka av etc) samt att olika personer arbetar olika snabbt.

Eftersom städarna bokas per timme och inte resultat, rekommenderas köparna att återspegla deras tankar om städaren i deras omdöme under förutsättning att städaren utförde städning på angiven adress under bokat tidsfönster och under normala omständigheter. Dvs om städaren pratade för mycket eller arbetade långsammare än köparen förväntade anses detta vara individuell variation hos städaren och preferens hos köparen och därmed tillhöra omdöme och inte reklamation.

Om köparen är gravt missnöjd med utförd tjänst, t.ex. att städaren inte utförde städning hela angivna bokningsintervallet eller inte dök upp, ska köparen inom 24 timmar efter bokningens sluttid reklamera tjänsteutförandet inne på www.syssla.nu. Detta görs under menyn Mitt konto - Mina bokningar. Detta ger Gigify Solutions AB möjlighet att bedöma reklamationen och om reklamationen godkänns dra av en del av priset för tjänsten. Dök inte städaren upp återgår hela köpet.

Skulle det uppstå försäkringsärenden t.ex. städaren kommer till skada under arbetet eller att städaren råkar skada köparens egendom så ska berörd part genast kontakta Sysslas kundtjänst på kundtjanst@syssla.nu. Om skadan är av ansenlig karaktär eller samma användare hamnar i upprepade försäkringsärenden, reklamationer eller får flertalet dåliga omdömen, så kan Syssla välja att stänga av användaren.

1.6 Personuppgiftshantering

All användardata registrerad på Syssla har krypterade nycklar så att datan på enskilda tabeller så långt som möjligt inte ska vara personhänförbar.

Om en användare vill ha ut all data vi har registrerad på denne, så kan de skriva till oss och få ut datan. Användaren måste dock identifiera sig först genom att logga in på sitt konto och skriva till oss genom sin inloggade session.

Om en användare skulle vilja avsluta sitt konto hos Syssla så är det bara att skriva till oss genom sin inloggade session. Då kommer all data gällande denna användare att tas bort permanent ur systemet, förutom den data som Syssla som företag är skyldig att behålla enligt bokföringslagar t.ex. kvitton och lönespecifikationer, eller andra lagar, samt information om huruvida användaren har blivit avstängd från Syssla eller inte när kontot tas bort. Detta är för att en användare som blivit avstängd inte bara ska kunna avsluta sitt konto för att sedan starta ett nytt för samma person igen. Informationen sparas endast så länge som lagen kräver och kommer därefter att tas bort. Information om avstängning från Syssla gäller ett år från avstängningen.

1.7 Cookie-policy

Genom att använda Syssla godkänner du att Syssla använder Cookies för att förbättra användarupplevelsen på sidan, samt för att en del funktionalitet över huvud taget ska fungera.

1.8 Personuppgiftshantering

Genom att använda Syssla godkänner du att Syssla sparar och hanterar dina personuppgifter på det sätt som krävs för att på korrekt samt användarvänligt sett erbjuda Sysslas tjänster.

1.9 Godkännande av användarvillkoren

Genom att använda Syssla godkänner du våra användarvillkor och lovar att efterleva dessa.